Las ciencias de la educación médica en la evolución de la carrera de Rehabilitación física

Authors

Keywords:

Physical rehabilitation, Medical education, Epistemology

Abstract

Introduction. The integration of sciences at present is the epistemic basis for the development of medical education, which is why the training carried out in the major of Physical Rehabilitation requires support to know its origin and premises in the construction process. Objective: to assess the origin and epistemic evolution of medical and therapeutic physiology, in the development of medical education sciences. Methods: From a dialectical materialist approach, the following theoretical methods were used: historical-logical, systematization, and documentary review with which it was possible to know the origin and evolution of the major in Physical Rehabilitation at the ITB. Development: the historical-logical study allowed us to identify a trend that the combination of these technologies in physical therapy not only accelerates recovery but also facilitates a more comprehensive approach to patient care, thus promoting a better quality of life, which is an element that should be present in the plans and programs of the major in Physical Rehabilitation. Conclusions. The origin and epistemic evolution of medical and therapeutic physiology in the development of the sciences of medical education is identified with the understanding of the origin in the pathophysiology that has evolved to problem-based teaching so that the permanent and continuing education of future health professionals, integrate theoretical and practical knowledge in favor of prevention and health care of society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Valcárcel, N., & Díaz, A. A. (2021). Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Valcárcel, N., Lamas, M., Canalías, S., & Martínez, Y. (2023). Investigación y Desarrollo del Capital Humano (Primera ed.). Ecuador: Binario.

Suárez, X., & Rodríguez, M. (2023). Surgimiento de la fisioterapia en México a partir de la rehabilitación durante el siglo XX. Investigación en educación médica, 11(43). Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572022000300108

Bispo, J. P. (2022). La fisioterapia en los sistemas de salud: marco teórico y fundamentos para una práctica integral. Salud Colect, 17(17). Obtenido de https://www.scielosp.org/article/scol/2021.v17/e3709/

Colegio Oficinal de Fisioterapeutas de la Comunidad Valenciana. (2023). El fisioterapeuta de atención primaria tiene un papel trascendental para prevenir patologías crónicas y aplicar ejercicio como terapia. Obtenido de https://www.colfisiocv.com/Dia_Internacional_Atencion_Primaria_23

Valcárcel, N., Rodríguez, L., Cedeño, L., Díaz, A., Rodríguez, L., Paneque, Á., Martínez, Y. (2024). Profesionalización en las Ciencias de la Educación Médica. Editorial UBE.

Hernández, A. (2022). Pertinencia de la gestión de tecnología sanitaria para la seguridad y calidad en entornos hospitalarios. Revista Cubana de Salud Pública, 48(4). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662022000400007

Vilar, M., Salgado, M. C., Paradell, N., & Pinasch, L. (2021). Impacto de la implementación de las nuevas tecnologías para innovar y transformar la atención primaria:la enfermera tecnológica. Atención Primaria Práctica, 3(S1). Obtenido de https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-practica-24-articulo-impacto-implementacion-nuevas-tecnologias-innovar-S2605073021000377

VIU. (2021). La importancia de la epidemiología para la salud y la sociedad. Obtenido de https://www.universidadviu.com/ec/actualidad/nuestros-expertos/la-importancia-de-la-epidemiologia-para-la-salud-y-la-sociedad

Amado, Á., Amado, D., & Yerpes, S. (2021). La Fisioterapia como disciplina e imagen profesional del fisioterapeuta. Percepción de la sociedad actual. FisioGlía, 8(3), 53-57. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8056477

Rodríguez, L. (2021). Profesionalización sobre discapacidad visual para especialistas en Oftalmología. Tesis doctoral en Ciencias de la Educación Médica. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana.

Valcárcel, N., Porto, A. G., Rodríguez, C. R., Cruz, M. d., Molina, Y., & Rodríguez, Y. (2019). La educación médica: Origen y evolución como ciencia. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 10(1), 89-100. Obtenido de https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1428/0

Da Silva, M. R., Ferretti, F., & Fernandes, P. (2023). Atividades práticas no processo de formação em Fisioterapia no Brasil e em Portugal: olhar de docentes e gestores. interface, 27(e210817). Obtenido de https://www.scielo.br/j/icse/a/5sgRdPGYwmvSGQfTqDJxJzj/?lang=pt&format=pdf

Barbosa, M. C., Marques, I. L., Rezende, G., & Dallasta, I. (2023). Tecnologias da informação e comunicação no ensino da Fisioterapia, Terapia. Revista da Avaliação da Educação Superior, 28(e023014), 1-17.

Tejeda, X., Alpuche, A., Aburto, M. B., & Gutiérrez, C. (2023). Calidad de los casos de aprendizaje basado en problemas empleados en educación fisioterapéutica. Investigación en educación médica, 11(44). Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572022000400067&lang=es

Cushpa, M. R., Silva, L. G., Casco, C. M., & Caiza, M. A. (2024). Metodologías de enseñanza para el aprendizaje significativo de la fisiología. Imaginario Social, 7(1), 305-316. Obtenido de https://revista-imaginariosocial.com/index.php/es/article/view/167/309

Published

2025-06-05

How to Cite

Gaona-Verduga, C. V., Valcárcel Izquierdo, N., Espinosa Martínez, K., & Espinosa Hernández, T. I. (2025). Las ciencias de la educación médica en la evolución de la carrera de Rehabilitación física. Filosofía, Historia Y Salud, 3. Retrieved from https://revfhs.sld.cu/index.php/fhs/article/view/693

Issue

Section

Artículos de revisión