Impact on student protagonism of the rescue of the identity of Julio Antonio Mella
Keywords:
student protagonism, student leaders, identityAbstract
Introduction: the current Cuban university faces a huge challenge in forging professionals with integrity and a social consciousness capable of transforming and contributing from the perspectives of the Cuban revolutionary process.
Objective: to evaluate the impact of recovering the identity of Julio Antonio Mella, the founder of the University Student Federation, on the protagonism of student leaders.
Methods: a qualitative study was conducted at the Carlos J. Finlay University of Medical Sciences, using structured interviews, group interviews, and participant observation with a sample of eleven student leaders.
Results: the findings reveal that student leaders have a correct and enriched understanding of student protagonism due to the recovery of Mella's identity.
Conclusions: student leaders perceive that the recovery of Julio Antonio Mella's identity has been the formative start of a radical thinking within them.
Downloads
References
Abreu Cervantes A, Téllez Cabrera MY. Líderes universitarios y protagonismo estudiantil. Caso Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Humanid. méd. [Internet]. 2018 [citado 25 Sep 2024]; 18 (3) . Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1219
Castro Ruz F. Respuesta al Mensaje de la Juventud Comunista 2007 [ junio, 2017]. Disponible en: http://www.fidelcastro.cu/es/correspondencia/respuesta-al-mensajede-la-juventud-comunista
Martí J. El colegio de Tomás Estrada Palma en Central Valley. En: Martí J. Obras Completas. Tomo V. La Habana, Cuba: Ciencias Sociales, 1975, p. p. 261.
Rodríguez-Rodríguez DM, Pérez-Obregón D. El protagonismo estudiantil, una necesidad en la formación inicial del profesional de la Educación. MyS. [Internet]. 2021 [citado 25 Sep 2024]; 18 (2) . Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5364
Doménech D. El protagonismo estudiantil: Una vía de formación integral. Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación; 2002.
Suárez C, del Toro M, Vinent M. Papel de las organizaciones estudiantiles en el establecimiento del proyecto educativo del año en la brigada universitaria. Revista Pedagogía Universitaria [Internet]. 2003 [citado 25 Sep 2024]; 8(4):20-31. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/228560509_PAPEL_DE_LAS_ORGANIZACIONES_ESTUDIANTILES_EN_EL_ESTABLECIMIENTO_DEL_PROYECTO_EDUCATIVO_DEL_ANO_EN_LA_BRIGADA_UNIVERSITARIA
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ricardo Rodríguez González, Juan Leonardo Pacios Dorado, Litza Elena González Desdín, Nathaly Martínez Hernádez, Liz Laura Elguezabal Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.