Impact on student protagonism of the rescue of the identity of Julio Antonio Mella

Authors

Keywords:

student protagonism, student leaders, identity

Abstract

Introduction: the current Cuban university faces a huge challenge in forging professionals with integrity and a social consciousness capable of transforming and contributing from the perspectives of the Cuban revolutionary process.

Objective: to evaluate the impact of recovering the identity of Julio Antonio Mella, the founder of the University Student Federation, on the protagonism of student leaders.

Methods: a qualitative study was conducted at the Carlos J. Finlay University of Medical Sciences, using structured interviews, group interviews, and participant observation with a sample of eleven student leaders.

Results: the findings reveal that student leaders have a correct and enriched understanding of student protagonism due to the recovery of Mella's identity.

Conclusions: student leaders perceive that the recovery of Julio Antonio Mella's identity has been the formative start of a radical thinking within them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu Cervantes A, Téllez Cabrera MY. Líderes universitarios y protagonismo estudiantil. Caso Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Humanid. méd. [Internet]. 2018 [citado 25 Sep 2024]; 18 (3) . Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1219

Castro Ruz F. Respuesta al Mensaje de la Juventud Comunista 2007 [ junio, 2017]. Disponible en: http://www.fidelcastro.cu/es/correspondencia/respuesta-al-mensajede-la-juventud-comunista

Martí J. El colegio de Tomás Estrada Palma en Central Valley. En: Martí J. Obras Completas. Tomo V. La Habana, Cuba: Ciencias Sociales, 1975, p. p. 261.

Rodríguez-Rodríguez DM, Pérez-Obregón D. El protagonismo estudiantil, una necesidad en la formación inicial del profesional de la Educación. MyS. [Internet]. 2021 [citado 25 Sep 2024]; 18 (2) . Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5364

Doménech D. El protagonismo estudiantil: Una vía de formación integral. Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación; 2002.

Suárez C, del Toro M, Vinent M. Papel de las organizaciones estudiantiles en el establecimiento del proyecto educativo del año en la brigada universitaria. Revista Pedagogía Universitaria [Internet]. 2003 [citado 25 Sep 2024]; 8(4):20-31. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/228560509_PAPEL_DE_LAS_ORGANIZACIONES_ESTUDIANTILES_EN_EL_ESTABLECIMIENTO_DEL_PROYECTO_EDUCATIVO_DEL_ANO_EN_LA_BRIGADA_UNIVERSITARIA

Published

2025-08-14

How to Cite

Rodríguez González, R., Pacios Dorado, J. L., González Desdín, L. E., Martínez Hernádez, N., & Elguezabal Pérez, L. L. (2025). Impact on student protagonism of the rescue of the identity of Julio Antonio Mella. Filosofía, Historia Y Salud, 3. Retrieved from https://revfhs.sld.cu/index.php/fhs/article/view/623

Issue

Section

Artículos originales