Elective phisology in the pedagogical practice of José de la Luz y Caballero
Keywords:
Education, elective philosophy, practice, pedagogy.Abstract
Introduction: Cuba faces a media war imposed by the United States, where they want to impose symbols and codes that respond to the neoliberal policy of imperialism; This has a marked colonial historical antecedent. The Elective Philosophy that José de la Luz y Caballero practiced created the bases of a new philosophy for the formation of values in students and educators. Objective: reveal the foundations of elective philosophy in the pedagogical practice of José de La Luz y Caballero.
Methods: the methods of materialist dialectics were employed sush as synthetic analytics, the unity of the historical and the logical; and theoretical sampling. The sources were located trough search engines as academy google. They were designed infographics as educational resources, in format Word, PDF and JPG, without using templates.
Development: José de la Luz y Caballero consider philosophy as a science to defend the truth, satisfy the cognitive needs of society; granting an emancipator practical approach to teaching. He developed a conception of man based o the dialectical unity between the gnoseology and the ethical.
Conclusions: Luz and Caballero do not claim to one philosophical system; takes the positive from each philosophical current and scientific discoveries to transform reality and forge men at the service of the country.
Downloads
References
Ministerio de Educación (ME). III Perfeccionamiento del Sistema Educativo. La Habana: ME; 2017.
Zayas A. Obras Completas de José de la Luz y Caballero. Volumen III. Biblioteca de Clásicos Cubanos. La Habana. Ediciones Imagen Contemporánea; 2021.
Zayas A. Obras Completas de José de la Luz y Caballero. Volumen II. Biblioteca de Clásicos Cubanos. La Habana. Ediciones Imagen Contemporánea; 2021.
Luz y Caballero J de la. Impugnación a las doctrinas filosóficas de Victor Cousin. La Habana. Ediciones Ciencias Sociales; 2021.
Luz y Caballero J de la. Elencos y Discursos. Obras. Vol. III. La Habana. Ediciones Imagen Contemporánea; 2021
Paradigma cubano de pensamiento liberal: José de la Luz y Caballero. CIBERCUBA. 2017 [acceso 14/6/2023]. Disponible en:
https://www.cibercuba.com/lecturas/paradigma-cubano-pensamiento-liberal-jose-luz-y-caballero
Conde A. Introducción a la Polémica Filosófica Cubana. La Habana. Ediciones Imagen Contemporánea; 2021.
Conde A. José de la Luz y Caballero y la Polémica Filosófica de la emancipación. Rev. Honda, 2009 [acceso12/10/2023];24(2). Disponible en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar
Ibarra J. Varela, el precursor: un estudio de época. La Habana. Editorial. Ciencias Sociales. 2016.
Lahera-Martínez F. El espíritu transformador y creador del proyecto educacional del maestro cubano José de la Luz y Caballero I. Rev. Luz. 2020 [Acceso22/9/2023];(3). Disponible en:
https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1393
Lahera-Martínez F. El espíritu transformador y creador del proyecto educacional del maestro cubano José de la Luz y Caballero IV. Rev. Luz. 2020 [Acceso28/9/2023]; (2). Disponible en:
https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1393
Lahera-Martínez F. El espíritu transformador y creador del proyecto educacional del maestro cubano José de la Luz y Caballero VI. Rev. Luz. 2020 [Acceso12/10/2023]; (4). Disponible en:
https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1393
López F. Cien preguntas sobre la Historia de Cuba. La Habana. Editorial Gente Nueva; 2019.
Cintio V. Ese solo del mundo moral. La Habana. Ediciones Bachiller; 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Emilio Vidal Borras, Tamara Valdés Pérez, Regla Moreira Montalvo, Carlos Ricardo Pérez Díaz, Leidys Céspedes Carrera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.