Foundations of the strategy for strengthening the political preparation of professors at Facultad "Salvador Allende"
Keywords:
strategy; political preparation; Fidel Castro.Abstract
Introduction: In the exploratory stage of the research, concerning political preparation as part of the professional performance of the Philosophy and History professors at Facultad "Salvador Allende", the irregularities, contradiction and scientific problem of the strategy were identified.
Objectives: To evaluate the foundations of the strategy for strengthening the political preparation of the Philosophy and History professors at Facultad "Salvador Allende".
Methods: The historical-logical and documentary analyses methods, as well as systematization, were used to establish regularities or contact points among the authors who have dealt with topics related to the object of study.
Development: Referential ideas were systematized, in so far they permitted to arrive at the operative definition of the strategy for strengthening the political preparation of Philosophy and History professors at Facultad "Salvador Allende"; while the theoretical foundations of the proposal were established.
Conclusions: The strategy for strengthening the political preparation of Philosophy and History professors at Facultad "Salvador Allende" was defined. In addition, the theoretical foundations provided organization, coherence and a scientific character to the proposal.
Downloads
References
Tamayo I. La Identidad cultural del profesional pedagógico desde el pensamiento de Fidel Castro Ruz. Luz. 2011 [acceso 15/12/2021];10(3). Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/524
Sierra RA. Modelación y estrategia: algunas consideraciones desde la perspectiva pedagógica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2016.
Martínez G, Tamayo J. Las estrategias: alternativas en la investigación educativa y su contextualización en la Educación Avanzada [Trabajo Posdoctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2017.
Espinosa A. Desempeño profesional de enfermería en el seguimiento a la adherencia al tratamiento antirretroviral [Tesis Doctoral]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Médicas; 2016.
Cabrera K. Estrategia Educativa para el desarrollo de habilidades comunicativas en estudiantes de la formación técnica en Enfermería [Tesis Doctoral]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas. Enrique José Varona; 2016.
Martínez R. La Identidad cultural cubana en el desempeño docente de los profesores de la Facultad de Tecnología de la Salud [Tesis Doctoral]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.
Comité Central del Partido Comunista de Cuba. Ideas conceptos y directrices del VIII Congreso del PCC. La Habana: Comité Central del Partido Comunista de Cuba; 2021 [acceso 03/01/2022]. Disponible en: https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2021/09/ENTREGA-DIGITAL-IDEAS-CONCEPTOS-Y-DIRECTRICES_0.pdf
González O. Estrategia educativa para la formación de valores en los estudiantes de medicina desde la educación en el trabajo [Tesis Doctoral]. La Habana, Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017.
Añorga J. La producción intelectual: Proceso organizativo y pedagógico. La Habana: Editorial Universitaria; 2002.
Valcárcel N, Díaz AA. Epistemología de las Ciencias de la Educación Médica: sistematización cubana. La Habana: Ecimed; 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Raidel Martínez Pèrez, Norberto Valcárcel Izquierdo, Flor Mary Roca Zayas, Yaima Estrada Napoleón, Otto Ángel García Ferrer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.