The Podiatric Performance of Graduates from the Bolivarian University Institute of Technology
Keywords:
performance; procedures; graduate.Abstract
ABSTRACT
Introduction: The performance of podiatry graduates is oriented toward professional roles associated with the diagnosis and treatment of podiatric conditions, from a clinical, epidemiological, and inclusive perspective.
Objective: To evaluate the social impact of the performance of graduates from the Podiatry program at the Bolivarian University Institute of Technology.
Methods: A descriptive and observational study was conducted at the Bolivarian University Institute of Technology from 2016 to 2024. Theoretical, structural and functional systemic methods, and documentary analysis were used. At the empirical level, a survey was used, as well as the Statistical Package for the Social Sciences for Windows.
Results: The structural and functional systemic method allowed for the correlation of the results of the instruments used. Furthermore, methodological triangulation made it possible to identify the problems and potentialities in the performance of podiatry graduates.
Conclusions: The assessment of the social impact of the performance of graduates from the Podiatry program at the Instituto Superior Universitario Bolivariano de Tecnología (Bolivian Institute of Technology) allowed us to identify the main problems and potentialities manifested in the proper application of podiatric procedures. Therefore, it is necessary to train scientifically qualified professionals in the prevention, diagnosis, and treatment of podiatric conditions in the Ecuadorian context.
Downloads
References
1. Universidad de Guadalajara. Guía de carreras. Licenciatura en Podología; 2024 [acceso 02/06/2024]. Disponible en: https://guiadecarreras.ug.mx/licenciaturaen-podologia
2. Consejo General de Colegios Oficiales de Podólogos; 2022 [acceso 02/06/2024]. Disponible en: https://cgcop.es/
3. Ilustre Colegio Oficial de Podologías de la Comunitat Valenciana. Competencias del podólogo; 2018 [acceso 02/06/2024]. Disponible en: https://www.icopcv.org/entrada_podologia/competencia-del-podologo/
4. Instituto Superior Universitario Bolivariano de Tecnología. Tecnología Superior en podología; 2023 [acceso 07/06/2024]. Disponible en: https://itb.edu.ec/tec_podologia
5. Formación Alcalá. SPSS: ¿qué es y cómo puede ayudarte en tu investigación?; 2021 [acceso 07/06/2024]. Disponible en: https://www.formacionalcala.com/articulos/88/spss-que-es-y-como-puedeayudarte-en-tu-investigacion
6. Rodríguez T, Pupo Y, Mesa B. El proceso formativo del técnico en Podología en Cuba. Rev Cub Tec Sal; 2021 [acceso 07/06/2024];12(1). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2247
7. Organización Panamericana de la Salud (OPS/OMS). Convocatoria de buenas prácticas en Salud y Migración en las Américas; 2024 [acceso 07/06/2024]. Disponible en: https://admin.portalbp.bvsalud.org/uploads/documents/torcallmigration-esp-jan2024.pdf
8. Mesa M. El proceso formativo del técnico en Podología en Cuba. Rev Cub Tec Sal. 2021 [acceso 15/06/2024];12(1). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubtecsal/cts-2021/cts211l.pdf
9. Mesa M. La superación en Ortopodología dirigida a los licenciados en Tecnología de la Salud, perfil Ortoprótesis. Rev Cub Tec Sal. 2021 [acceso 15/06/2024];12(2). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2294
10. Pupo Y. Modelo teórico para el desarrollo de las competencias profesionales de los tecnólogos de la salud en Podología. Rev Cub Tec Sal. 2021 [acceso 17/06/2024];12(2). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubtecsal/cts-2021/cts212n.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yiliam Fonseca Bodaño, Frank Cecilio Miranda Escobar, Damasa Irene López Santa Cruz, Tamara Ivet Espinosa Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

