Fundamentos epistemológicos de profesionalización en gestión formativa bioética para docentes de Tecnología de la Salud
Keywords:
continuous training, bioethical training management, professionalization.Abstract
Introduction: continuous training is a process that contributes to the conscious apprehension in Health Technology professionals of their modes of action, in different training contexts.
Objective: to develop the epistemological foundations of professionalization in bioethical training management in Health Technology teachers.
Method: a descriptive investigation of longitudinal cut and prospective data collection is carried out, in which an intentional sample of 60 teachers of the Health Technology careers is selected, in which theoretical level methods such as: analysis and synthesis were used, logical history, documentary analysis and as an empirical method observation, surveys and interviews.
Results: didactic pedagogical characterization of the continuous training process in bioethical training management.
Conclusion: they are prepared taking into account indicators such as pedagogical performance in bioethical training management; the preparation for the performance of the training work of teachers and pedagogical, didactic, professional and technical aspects for their mediation in all contexts of action.
Downloads
References
Naciones Unidas La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe(LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago.2018
Cala Peguero, T Y Breijo Worosoz, T. La formación de profesionales en Cuba desde una perspectiva desarrolladora y profesionalizada. La Habana: Editorial Universitaria (Cuba), 1a. ed., 2020. – 52 ISBN 978-959-16-4384-1
Enríquez Clavero José Osvaldo, Cabrera Chaviano Liuva, Cabrera García Ana Gloria, Herrera Gómez Maylin. La profesionalización pedagógica y su necesidad en los docentes de la educación médica cubana. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 Jun [citado 2023 Jun 22] ; 13( 2 ): 287-300. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000200287&lng=es
Añorga MJA, Sosa STM. El mejoramiento del desempeño profesional para las actuaciones medicolegales desde la óptica de la Educación Avanzada. Cuba y Salud. 2018; 13(2):91-94. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=88782
Rojo Pérez N, Valenti Pérez C, Martínez Trujillo N, Morales Suárez I, Martínez Torres E, Fleitas Estévez I, et al. Ciencia e innovación tecnológica en la salud en Cuba: resultados en problemas seleccionados. Rev Panam Salud Pública. 2018; 42:e32. Disponible e:https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.32
Columbié Pileta M, Lazo Pérez MA, Morasen Robles E, Ramos Suárez V. Fundamentos de la evaluación de la gestión de ciencia e innovación tecnológica en las facultades de Tecnología de la Salud. MEDISAN. 2017 [citado 09/01/2019]; 21(12). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017001200017
Nieva Chaves, José Antonio, & Martínez Chacón, Orietta. (Confluencias y rupturas entre el aprendizaje significativo de Ausubel y el aprendizaje desarrollador desde la perspectiva del enfoque histórico cultural de L. S. Vigotsky. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1), (2019. Recuperado en 22 de junio de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000100009&lng=es&tlng=es.
Fuentes, Pedagogía y didáctica de la Educación Superior .Desde la Concepción científica holístico configuracional. Universidad estatal de Bolívar, Guaranda, Ecuador. 2011
Resolución Ministerial MES 140 /2019) Reglamento de la Educación de post grado de la República de Cuba. 2019.
Ávila Seco Y, Aranda Cintra B L, Paz Domínguez I M, Durán Rengifo D. Metodología para la formación de competencias sobre orientación educativa en docentes de las carreras de tecnología de la salud. MEDISAN [Internet]. 2019 Dic [citado 2021 Ene 07] 23(6): 1114-1127. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000601114&lng=es
Hernández-Mompie J, Rocha-Vázquez M, Lima-Navarro V. Sostenibilidad del claustro de la carrera de Medicina en Cienfuegos. Humanidades Médicas [Internet]. 2020 [citado 22 Jun 2023]; 20 (2) :[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/ 1672
Reyes, M. Dinámica de la profesionalización para la gestión formativa bioética en la formación continua de los docentes de Tecnología de la Salud (Tesis de doctorado) Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. 2021.
- Portal-Benítez L, García-Martínez M, Perdomo-Blanco L, Casanova-Rodríguez T, Duarte-Linares Y. Valores desde la bioética en la formación del profesional de salud basada en competencias. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 26 Jun 2023]; 14 Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2368
Ramos Serpa G. Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Revista Conrado [Internet]. 8dic.2021 [citado 26jun.2023];17(S3):62-9. Available from: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2138
García C, ME Dinámica científico profesional de la formación axiológica biomédica del investigador clínico. (Tesis de doctorado) Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. 2013.
Olivares Paizán, G; Travieso Ramos N, González García T, Solís Solís S. La profesionalización en los docentes en Enfermería- Tecnología de la Salud. MEDISAN .2020 Citado 09/09/2020;24(2).Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttexp&pid=s1029-3019202000200312&Ing=es177777
Güemes Junco F, Chang, A. Concepción pedagógica de contenido humanista en la formación permanente del profesor de Medicina General Integral. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2016 [citado 28/01/2019];15(2):277-84. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180445640015 1888888
Barbón Pérez O.G., Borges Oquendo, L., & Añorga Morales, J. La Educación Avanzada ante las exigencias de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Médica. Educación Médica Superior, 29(2). 2016 citado en 22-12-2020, Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200006&lng=es&tlng=es
Arpita Rojas A M. Bioética en la enseñanza de los profesionales de ciencias de la salud. Rev Med Hered [Internet]. Abr 2019[citado 2021 Mar 26]; 30(2): 126-128. Recuperado de: http://dx.doi.org/https://doi.org/10.20453/rmh.v30i2.3556.
Oliver Ventura JR, Santana Amargó VE, Ferrer Chinea BA, Ríos Obregón JM. Las prácticas profesionales y la formación laboral en la carrera sistema de información en salud. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación. 2015 [citado 08/01/2019]; 15(3). Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n3/1409-4703-aie-15-03-00487
Escobar -Picasso E & Escobar-Cosme A.L. Principales corrientes filosóficas en bioética. México, 67(3), 196-203. 2020. Disponible en:http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-11462010000300003&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marbelis Reyes Alarcón, Rosa de la C. Espinosa Rodríguez, Rosa Lídice Pérez Cobas, Vivian Walter Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.